Boek Recensie – Daughters of the Faith series

Hier zijn de boek recensies dan! Je kan de andere post die ik over deze boeken schreef??hier lezen
tinkersdaughterThe Tinker’s Daughter -?Een verhaal gebaseerd op het leven van Mary Bunyan

John Bunyan is bekend, maar ken je het verhaal van zijn dochter al? Al is ze blind geboren, ze laat zich daar niet door stoppen.Als haar vader met wie ze een hechte band heeft, gevangen genomen wordt helpt ze haar stiefmoeder met de jongere kinderen en brengt ze eten naar haar vader in de gevangenis.

Op de markt leert ze een zigeuner familie kennen en ze bevriendt hun dochtertje, Sofia. Samen met haar oma helpt Sofia Mary om te gaan met het feit dat haar papa in de gevangenis is en ze tonen haar wat vertrouwen en geloof is door verhalen en symbolen. Het verhaal van verlossing wordt lief en simpel uitgelegd door Sofia’s papa.

Mary wil alles onder controle hebben en ze wil haar familie redden. Al gaandeweg leert ze met de hulp van haar vader en vrienden, dat ze het niet uit haar eigen kracht kan. Ze heeft Jezus nodig. Ik hou van de manier waarop haar verhaal in dit alles vertelt wordt. Ze vertelt aan Bets, haar beste vriendinnetje, wat ze voelt en leert en denkt. Hoe ze leert om naar de Hemelse Vader te gaan in plaats van koortsachtig alle stukjes zelf proberen vast te houden.

shadowofhishandShadow of His hand -?Een verhaal gebaseerd op het leven van een overlever van de holocaust, Anita Dittman

Anita is een klein meisje dat super graag danst. Maar als de oorlog dichterbij komt leert ze de bittere consequenties van een joodse mama te hebben. Ze wordt vaker en vaker uitgesloten en dan verlaat haar papa laat hen ook nog eens. Het wordt gevaarlijker en door de hulp van een vriend vlucht Hella, haar zusje, naar Engeland. Voor Anita en haar mama is het te laat om nog te volgen.De langverwachte klop op de deur van de Gestapo komt uiteindelijk, en Anita en haar moeder worden naar een kamp gebracht.

Doorheen het verhaal zien we Anita’s geloof in God, dat Hij haar met de schaduw van zijn hand zal bedekken als ze probeert te vluchten, of ze er nu levend uit komt of niet.?’Ik heb mijn woorden in uw mond gelegd, en ik heb u bedekt met de schaduw van mijn hand’ is Anita’s favoriete text, en ze ervaart vaak echt God’s hand die rond haar is en haar beschermt.

Ik hou van haar geloof dat schijnt als een licht, en dat anderen de moed geeft om ook zo te geloven. Door haar verhaal te lezen wordt ik eraan herinnert dat ik echt onder de schaduw van Zijn hand ben. Veilig.

ransomsmarkRansom’s Mark – een verhaal gebaseerd op het leven van pionier Olive Oatman

Dit is een van mijn favoriete boeken uit deze serie. Het is geen blij, zorgeloos verhaal. Maar het is wel echt bemoedigend en uitdagend.Het vertelt het verhaal van een pioniers gezin dat naar het westen trekt. Alles loop fout als ze de verkeerde groep kiezen om mee te reizen. De groep gaat uit elkaar en Olive’s papa wil ten koste van alles toch nog alleen verder ondanks het gevaar.

Olive en haar zusje Mary Ann worden gevangen genomen door Indianen en meegenomen naar hun woonplaats. De moed van Olive en het geloof van Mary Ann zijn een inspiratie, en hun verhaal is er een van geloof in het midden van tragedie, liefde in het midden van verzoekingen. De relatie van Olive en Mary Ann en de gesprekken die ze hebben over leven, geloof en hoop is enorm lief. De manier waarop de vrouw en de dochter van de hoofdman voor hen zorgen herinnert ons eraan dat liefde zoveel moeilijkheden van culturele verschillen en problemen kan overbruggen. ?Een verhaal van bevrijding op meer dan 1 manier dat mij leert om te blijven geloven in God zelfs al lijkt alles verloren.

captiveprincessThe Captive Princess-?Een verhaal gebaseerd op het leven van de jonge Pocahontas.

Pocahontas is een nieuwsgierig meisje. Ze wil zien, weten en leren. Omdat ze de favoriete dochter van de hoofdman is heeft ze meer vrijheid dan de andere meisjes om te gaan waar ze wil gaan.Ze bespioneert de witte mensen en we weten allemaal wel hoe het verhaal verder gaat. Maar in dit boek zien we hoe ze Jezus leert kennen en hoe ze Zijn aanwezigheid voelt. Hoe ze pleit voor John en hoe ze medeleven heeft voor deze blanke mensen die niet weten wat ze doen in dit nieuwe land. Nadat ze gevangen wordt genomen en haar vader de losprijs betaald leert ze meer en meer over deze mensen en hun God.

51qYPhTU6QLAlmost Home -?een verhaal gebaseerd op het leven van Mary Chilton van de Mayflower

Dit verhaal gaat over een gezin die de moeilijke beslissing maakt om te verhuizen van Nederland naar Amerika. In die tijd was het een beslissing voor het leven. Je kon niet zo maar even terug op bezoek komen. De reis over de Atlantische Ocean was trouwens ook geen pleziertje.We volgen Mary, haar vrienden en haar gezin op hun moeilijke en pijnlijke reis. Ik hou van de stille, gevoelige en toch sterke Mary. Ik hou ervan dat ze blijft doorgaan en anderen helpen door haar eigen problemen heen. Ik hou ook van het einde, als ze weet dat ze thuis is. Alleen, maar niet verlaten en niet zonder een nieuw thuis en liefdevol gezin.

freedomspenFreedom’s pen – een verhaal gebaseerd op het leven van bevrijde slaaf en schrijfster Phillis Wheatley

Janxa en haar papa worden gevangen genomen in Afrika en naar Amerika gebracht. Uit elkaar getrokken en verkocht, zien ze elkaar nooit meer terug op deze aarde.God waakt over Janxa als ze wordt verkocht aan een goede familie die haar Phillis noemen en haar leren lezen en schrijven, haar niet als een slaaf behandelen. ?Phillis wordt auteur en haar gedichten werden zelfs uigegeven in een boek!

Ze leert Jezus kennen en bidt voor leiding als er de moeilijkheden komen van andere slaven, die wel als slaaf behandeld worden en jaloers zijn. Ze houdt vast aan haar geloof als ze moet omgaan met mensen die niet geloven dat een slaven meisje gedichten kan schrijven.

Het goede einde in dit verhaal is dat ze op het einde haar vrijheid terug krijgt!

hallelujahlassThe Hallelujah Lass – een verhaal gebaseerd op het leven van een Het Leger Des Heils pionier Eliza Shirley

Mijn eerste blog, die ik had in 2007, noemde Hallelujah Lass naar dit boek. Dit verhaal gaat over een delicaat, echt meisje in Engeland.Haar leven wordt overhoop gegooid als het Leger des Heils komt: groepen van mensen die door de straten lopen te zingen en op straat staan te preken tegen werkmensen. Haar vriendin Beck wordt meer en meer betrokken, en Eliza verlangt ernaar om hierin mee te gaan.

Als ze toestemming krijgt van haar ouders om een Hallelujah Lass te worden wordt ze door William en Catherine Booth naar een klein mijnwerkers dorpje uitgestuurd.
Op het einde zien we haar samen met haar ouders naar America gaan om daar als eerste een Leger Des Heils post op te starten.

Dit meisje liet God haar gebruiken, en ze ging ver buiten haar comfort zone. Daar hou ik van. Zelfs al houdt ik persoonlijk niet zoveel van vrouwen op ‘soapboxes’.

Om dit verhaal compleet te maken eet Eliza marsepein. Mijn lievelings snoep (naast cuberdons dan). Ik heb medelijden met iedereen die het niet lekker vind en nog meer met iedereen die het nog nooit gegeten heeft. Echt waar.

Ik heb al veel boeken gelezen over Harri?t Tubman en in dit boek staan dingen die ik nooit eerder gelezen heb. Wist je bijvoorbeeld dat haar echte naam ‘Araminta Ross’ was? Iedereen noemde haar Minty. En dat ik vind ik persoonlijk gewoon te leuk. Ze was een levendig klein ding, en als ik haar verhaal lees kan ik haar bijna zien lopen. Een klein slaven meisje dat zware emmers water over het veld draagt zodat de anderen ook kunnen drinken. In een oud jurkje en op blote voeten, het mooie zwarte krullen haar rond haar gezichtje met grote zwarte ogen. .We volgen haar vanaf ze een klein meisje is dat helpt met de babies te verzorgen en bang is wanneer de meester terug thuis komt omdat hij misschien terug familie leden verkocht heeft aan iemand van het diepe zuiden. Wanneer ze ouder wordt wordt ze verhuurt om te leren weven en in het huishouden te helpen. Nadat ze terug gebracht wordt wordt ze het veld in gestuurd. Haar moeder is teleur gesteld maar Harriet is opgelucht.

Doorheen het verhaal zien we haar worden tot de vrouw die we kennen van de verhalen. Een dappere vrouw met een krachtig geloofd, die God haar laat gebruiken voor Zijn doel in het midden van verschrikkelijke en oneerlijke omstandigheden.

To share the Thinkings...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPrint this pagePin on Pinterest